بنام خدا
با سلام
در طراحي و پياده سازي هر سيستم نرم افزاري مي بايد با استفاده از روش مناسبي ، نسبت به استخراج و مستند سازي عمليات مختلف سيستم اقدام نمود با تجربياتي كه من در مدت كاري خود به آن رسيده ام نوشتن Use Case ها بصورت متني موجب فهم دقيق رويه ها توسط كليه افراد درگير در پروژه (تحليل گر ، برنامه نويس ، مديران پروژه ، كاربران نهايي ، مالك سيستم) مي گردد در اين سري مقالات چند Use Case پروژه سفارش غذاي رستوران آورده شده ، تا شما يك مثال از يك پروژه واقعي را ديده و موجب درك بهتر از Use Case ها گردد. لازم به ذكر است در مقالات ديگري مزايا ، الگوها و روش نوشتن Use Case هاي بهينه را به تفصيل توضيح خواهم داد ولي در حال حاضر به علت درخواست بعضي از دوستان در راستاي تكميل پروژه سيستم سفارش غذاي رستوران ، چند Use Case مهم آن را با هم مرور مي كنيم.
در ذيل لينك مقالات قبلي مرتبط با اين پروژه آورده شده است كه پيشنهاد مي شود ابتدا آنها را مطالعه نماييد.
مقالات مرتبط با مستند محدوده و چشم انداز سيستم (Scope and Vision Document) :
پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت اول
پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت دوم
پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت سوم(آخر)
مقالات مرتبط بامستند مشخصات نيازمنديهاي نرم افزار(Software Requirement Specification) :
مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت اول
مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت دوم
مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت سوم
مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت چهارم
مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت پنجم
مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت ششم
مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت ششم
مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت هفتم و آخر
مقاله مرتبط با قوانين تجاري (Business Rules) :
قوانین تجاری و کسب و کار (Business Rules) - مثال عملی سیستم سفارش غذای آنلاین
تذكر مهم : اگر چه Use Case ذيل از لحاظ آموزشي بسيار مفيد مي باشد ولي از نظر اينجانب داراي ابهاماتي مي باشد و لازم است اصلاحاتي در آن صورت پذيرد ولي در اين مرحله من متن اصلي را آورده ام و همانطور كه قبلا هم گفتم در يك سلسله مقالات روش نوشتن بهينه Use Case ها را با مثال آموزش خواهم داد ان شاء ....
|
شماره Use Case : |
1 |
|
عنوان : |
سفارش غذا |
|
ايجاد كننده : آخرين بروز رساني كننده : تاريخ ايجاد : تاريخ آخرين بروز رساني : | |
|
راهبران اصلي : |
مشتري |
|
توضيح : |
يك مشتري از طريق شبكه داخلي و يا از منزل به سيستم سفارش غذا دسترسي پيدا كرده و مي تواند بصورت اختياري فهرست غذاي روز مورد نظر را ديده ،آيتمهاي غذاي مورد نظر خود را انتخاب و يك سفارش براي غذا ايجاد نمايد تا در يكي از نوبت هاي زماني (نوبت ها 15 دقيقه اي) به محل مشخصي حمل گردد. |
|
پيش شرط : |
|
|
پس شرط : |
|
|
سناريوي موفق اصلي : |
1.0 سفارش يك غذا
|
|
ساير حالتها : |
1.1 سفارش بيش از يك غذا (منشعب از مرحله 4)
1.2 سفارش تعدادي از يك نوع غذا (بعد از مرحله 3) 1. مشتري درخواست تعداد معيني از غذاي انتخابي را مي دهد. 2. برگشت به مرحله 2 1.3 سفارش غذاي ويژه روز (بعد از مرحله 4) 1. مشتري غذاي ويژه را از فهرست انتخاب مي نمايد. 2. برگشت به مرحله 5 |
|
استثنا ها : |
مرحله 1a : زمان فعلي بعد از زمان پايان سفارش مي باشد. 1 . سيستم مشتري را از اتمام وقت ايجاد سفارش براي امروز ، مطلع مي سازد. 2a. مشتري سفارش غذا را لغو مي نمايد. 2b. سيستم رويه را پايان مي دهد. 3a. مشتري روز ديگر را انتخاب مي نمايد. 3b.سيستم رويه را از ابتدا شروع مي نمايد. مرحله 2a : ظرفيت تحويل روز تكميل گرديده است. 1 . سيستم مشتري را از تكميل بودن ظرفيت تحويل ، مطلع مي سازد. 2a. مشتري سفارش غذا را لغو مي نمايد. 2b. سيستم رويه را پايان مي دهد. 3.مشتري درخواست تحويل غذا در محل رستوران را مي دهد.(پرش از مراحل 7و8) مرحله 3a : به تعداد كافي از غذاي مشخص شده وجود ندارد. 1 . سيستم مشتري را از حداكثر مقدار ممكن جهت سفارش آن غذا ، مطلع مي سازد. 2. مشتري سفارش غذا را لغو مي نمايد و يا مقدار سفارش را تغيير مي دهد. |
|
Use Case هاي فراخواني شونده : |
وجود ندارد. |
|
اولويت : |
بالا |
|
فراواني استفاده : |
400 كاربر و بطور متوسط يك سفارش براي هر روز |
|
قوانين تجاري مرتبط : |
قوانين تجاري 1 و 2و3و4و8و11و12و33 |
|
نيازمنديها خاص : |
|
|
فرضيات : |
|
|
يادداشت ها و ملاحضات : |
1. تاريخ پيش فرض سيستم در حالتي كه مشتري قبل از پايان زمان سفارش امروز سفارش بدهد تاريخ امروز بوده و در غير اينصورت تاريخ فردا خواهد بود. 2. اگر مشتري تقاضاي تحويل در محل را نداشته باشد پيش شرط ثبت نام در روش كسر از حقوق كاربرد ندارد. 3. حداكثر زمان استفاده از اين رويه بين ساعت 8:00 و 10:00 صبح به وقت محلي مي باشد. |
خوب دوستان اينم از اين قسمت – ادامه اين مطلب را در مقالات بعد مرور خواهيم كرد.
اميدوارم از اين مطالب استفاده كنيد و براتون مفيد باشه لطفا نظرات اصلاحي و تكميلي خودتون رو در قسمت نظرات بگيد
و من ا... التوفيق – مدير سايت
درباره من : من مهدی امینی متولد 1352 در حدود 15 سال در زمینه مختلف مرتبط با پروژه های نرم افزاری فعالیت دارم عمده فعالیتهای جاری اینجانب در خصوص مدیریت پروژه های نرم افزاری . طراحی سیستمی و فرایندی فعالیتها و مدیریت تیمهای طراحی و برنامه نویسی می باشد.