بنام خدا

با سلام

اين مقاله در خصوص چگونگي جمع آوري نيازمنديها و روشهاي برتر در استخراج نيازمنديها مي باشد. نويسنده مطلب تحقيقات زيادي بر روي مطالب نوشتاري مرتبط نموده و نهايتا با تركيب آن با تجارب عملي بكاربرده شده در ده ها پروژه ، اين مطالب را به نگارش در آورده است.در قسمتي از مقاله روشهاي توصيه شده درباره جمع آوري نيازمنديها آورده شده است.

تكنيك هاي جمع آوري نيازمنديها :

در ذيل يك مجموعه از تكنيكهاي استخراج نيازمنديها كه توصيه شده ، معرفي گرديده است در ميان بيش از 40 تكنيك موجود ، تنها كارايي بالاي تعدادي از آنها اثبات گرديده است.اين تكنيكها مي تواند بصورت تركيبي بكار رود.مزيت اين روشها ، كارايي در استخراج نيازهاي واقعي بوده كه توسعه برنامه ريزي شده را باعث مي گردد.

Kotonua و Sommerville بحث خوبي در زمينه استخراج و آناليز نيازمنديها مطرح نمودند.مقالات با توضيحات جزيي تر در خصوص اين تكنيكها نيز ارائه گرديده است.

 

مصاحبه : مصاحبه همواره براي جمع آوري نيازمنديها استفاده گرديده است.اما تفكرات قبلي ، تجربه ، هوش و همچنين تمايلات جانبدارانه شخصي كه مصاحبه مي شود بر روي اطلاعات بدست آمده موثر است.استفاده از سئوالات مستقل توسط مصاحبه گر ، به جلوگيري از پاسخهاي از پيش تعيين شده ، كمك مي نمايد. يك سئوال مستقل عبارتست از پرسشي كه يك پاسخ خاص را تلقين نمي كند. براي مثال : مشتري اين سيستم چه كسي است؟ يك سئوال مناسب مي باشد اما به اين سئوال توجه كنيد : مشتري اين سيستم واحد آموزش شركت مي باشد؟

و يا ، علت واقعي كه اين مشكل مي بايد حل شود چيست؟ تا چه ميزان دقت در ساخت محصول لازم است؟ سئوالات مستقل مي باشند.

 

تجزيه و‌ تحليل مستندات : در استخراج نيازمنديها بطور موثر ، درجاتي از آناليز مستندات بكار مي رود.اين مستندات مي تواند برنامه استراتژيك  ، مطالعات بازاريابي ، قراردادها ، شرح وظايف ، راهنماهاي موجود ، آناليز سيستم هاي موجود و رويه ها باشد.يك مستند نيازمنديهاي با كيفيت ، دربرگيرند نتايج استخراج شده از كليه منابع محتمل و همچنين همفكري و مشورت با سايرين مي باشد.

 

طوفان فكري (Brainstorming) : طوفان فكري مشتمل بر ايجاد عقايد و اهداف جديد و هم كاهش آنهاست. هدف تشكيل دهنده جلسات طوفان فكري ، شناخت نظرات و نيازها به هر تعداد ممكن مي باشد در آخر سر با كمك گروه نيازهاي مطرح شده با نظر كل گروه ، بترتيب مفيدتر بودن مرتب شده تا موارد سودمند شناسايي گردد.طوفان فكري يك تكنيك بسيار قدرتمند مي باشد زيرا در غالب اوقات ، بيشتر عقايد خلاقانه و موثر ، نتيجه تركيب عقايد به ظاهر نامرتبط مي باشند.همچنين اين تكنيك ، مشوق تفكر ناب و غير معمول مي باشد.

 

كارگاههاي نيازمنديها (Requirements Workshops): اين تكنيك يك روش قدرتمند براي استخراج نيازمنديها مي باشد زيرا آنها مي توانند موجب توافق جمعي بر روي قابليتها و نيازمنديها گردند. اين روش بهترين ابزار براي كارشناسان خارج سازمان بوده و بطور معمول كوتا مدت  مي باشند(يك يا چند روز)

فوايد اين تكنيك بشرح ذيل مي باشد :

  • هزينه برپايي اين كارگاهها كمتر از مصاحبه هاي جداگانه مي باشد.
  • اين كارگاهها موجب ساختار دادن به فرايند تشخيص و تحليل نيازمنديها مي گردد.
  • كارگاهها پويا ، دوجانبه و فعل و انفعالي و مشاركتي مي باشد.
  • كارگاهها موجب درگير شدن كاربران گرديده و خطوط سازماني را ناديده مي گيرد.
  • به فرايند شناسايي ، اولويت دهي و رفع منازعات كمك شاياني مي نمايند.
  • در صورتي كه به شايستگي برگزار گردند انتظارات و توقعات كاربران را مديريت نموده و گرايش و تمايل به تغييرات را موجب مي شود.

يك طبقه خاص از كارگاه نيازمنديها ، كارگاه JAD(Join Application Development) مي باشد JAD عبارتست از توسعه نيازمنديها از طريق مشاركت كاري بين مشتريان ، نمايندگان كاربران و توسعه دهندگان سيستم كه با هدايت يك هماهنگ كننده ، مشخصات نيازمنديها را بگونه اي استخراج مي نمايد كه از حمايت دو طرف برخوردار باشد. اين روش موثري در تعيين سريع نيازهاي كاربر مي باشد.Wood و Silver در كتاب Joint Application Development مدعي هستند كه با استفاده از JAD زمان توسعه سيستم 40 درصد كاهش مي يابد.آنها روش ‌‌JAD را توضيح داده و دياگرامها و فرمهاي مربوطه را معرفي و يك مثال با تكنيك JAD را توضيح داده اند.

 

 

منبع : اين مقاله توسط Dr. Ralph R. Young از موسسه Northrop Grumman Information Technology نوشته شده است.

 

خوب دوستان اينم از اين قسمت – در قسمت بعد ادامه تكنيك ها را با هم مرور خواهيم نمود.

اميدوارم از اين مطالب استفاده كنيد و براتون مفيد باشه لطفا نظرات اصلاحي و تكميلي خودتون رو در قسمت نظرات بگيد

و من ا... التوفيق – مدير سايت