بنام خدا

با سلام

با توجه به اهميتي كه مستند مشخصات نيازمنديها دارد يك نمونه عملي از اين مستند را طي چند قسمت با هم مرور خواهيم كرد موضوع مورد نظر همان پروژه سيستم سفارش غذاي رستوران كه در مقالات اوليه  معرفي گرديد (در قالب سه قسمت تحت عنوان مستند محدوده و چشم انداز سيستم (Vision And Scope Document) ، مي باشد. لذا توصيه مي شود در صورتي كه آن مقالات را مطالعه ننموده ايد ابتدا آنها را مطالعه نماييد.

پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت اول

پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت دوم

پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت سوم(آخر)

ادامه مستند مشخصات نيازمنديها :

  1. نيازمنديهاي رابط هاي خارجي
    1. رابط هاي كاربري :

رابط كاربري 1 : شماي صفحات و فرمهاي سيستم سفارش غذاي رستوران مي بايد با استاندارد رابط هاي  كاربري نرم افزارهاي كاربردي شركت – نسخه 2.0 مطابقت داشته باشد.

رابط كاربري 2 : سيستم مي بايد در داخل هر صفحه HTML نمايش داده شده يك لينك راهنما به صفحه اي نحوه استفاده از صفحه را توضيح داده است داشته باشد.

رابط كاربري 3 ‌: كليه عمليات پيمايش اطلاعات و انتخاب آيتمهاي غذايي در صفحات وب مي بايست با استفاده از كي بورد قابل انجام باشد بعلاوه امكان استفاده از ماوس و كي بورد بصورت تركيبي نيز وجود داشته باشد.

 

    1. رابط هاي سخت افزاري :

هيچ رابط سخت افزاري تشخيص داده نشده است.

 

    1. رابط هاي نرم افزاري :

رابط نرم افزاري 1 : سيستم انبار(كنترل موجودي) رستوران

1.1     : سيستم سفارش غذا مي بايد مقدار آيتمهاي غذاي سفارش داده شده را به سيستم انبار رستوران بوسيله يك واسط برنامه اي ، انتقال دهد.

1.2     سيستم سفارش غذا مي بايد موجودي سيستم انبار رستوران را در راستاي تعيين در دسترس بودن آيتم غذاي درخواست شده ، استفاده نمايد.

1.3     هنگامي كه سيستم انبار رستوران اعلام نمود كه يك آيتم غذاي خاص ديگر در دسترس نمي باشد ، سيستم سفارش غذا مي بايد آن آيتم غذايي را از فهرست غذاي روز جاري خارج نمايد.

   رابط نرم افزاري 2 : سيستم حقوق و دستمزد

سيستم سفارش غذاي رستوران مي بايد در راستاي انجام فرايندهاي ذيل از طريق يك رابط برنامه اي با سيستم حقوق مرتبط گردد.

2.1            به مشتري اجاز ثبت نام در روش "پرداخت از طريق كسر از حقوق" را بدهد.

2.2            به مشتري اجاز لغو ثبت نام از روش "پرداخت از طريق كسر از حقوق" را بدهد.

2.3     براي بررسي ثبت نام يا عدم ثبت نام مشتري براي روش "پرداخت از طريق كسر از حقوق"

2.4            ايجاد درخواست پرداخت در راستاي كسر از حقوق

2.5     براي برگشت همه يا قمستي از هزينه هاي قبلي در حالتي كه مشتري يك غذا را نپذيرد يا از آن ناراضي بوده و يا به دليل اينكه غذا در زمان و مكان توافق شده تحويل نگرديده است.

 

    1. رابط هاي ارتباطاتي :

رابط ارتباطي 1 : سيستم سفارش غذا در حالتي كه سفارش مورد تاييد مي باشد مي بايد ايميلي شامل سفارش ، قيمت و دستورالعمل حمل براي مشتري ارسال نمايد.

رابط ارتباطي 2 : سيستم سفارش غذا در صورتي كه مشكلي در خصوص سفارش غذا و يا تحويل آن (بعد از پذيرش سفارش)  ايجاد  گردد مي بايد ايميلي به مشتري ارسال گردد.

 

خوب دوستان اينم از اين قسمت – در قسمتهاي بعد ادامه اين مستند را با هم مرور مي كنيم

اميدوارم از اين مطالب استفاده كنيد و براتون مفيد باشه لطفا نظرات اصلاحي و تكميلي خودتون رو در قسمت نظرات بگيد

و من ا... التوفيق – مدير سايت