بنام خدا

با سلام

در طراحي و پياده سازي هر سيستم نرم افزاري مي بايد با استفاده از روش مناسبي ، نسبت به استخراج و مستند سازي عمليات مختلف سيستم اقدام نمود با تجربياتي كه من در مدت كاري خود به آن رسيده ام نوشتن Use Case ها بصورت متني موجب فهم دقيق رويه ها توسط كليه افراد درگير در پروژه (تحليل گر ، برنامه نويس ، مديران پروژه ، كاربران نهايي ، مالك سيستم) مي گردد در اين سري مقالات چند Use Case پروژه سفارش غذاي رستوران آورده شده ، تا شما يك مثال از يك پروژه واقعي را ديده و موجب درك بهتر از Use Case ها گردد. لازم به ذكر است در مقالات ديگري مزايا ، الگوها و روش نوشتن Use Case هاي بهينه را به تفصيل توضيح خواهم داد ولي در حال حاضر به علت درخواست بعضي از دوستان در راستاي تكميل پروژه سيستم سفارش غذاي رستوران ، چند Use Case مهم آن را با هم مرور مي كنيم.

در ذيل لينك مقالات قبلي مرتبط با اين پروژه آورده شده است كه پيشنهاد مي شود ابتدا آنها را مطالعه نماييد.

 

مقالات مرتبط با مستند محدوده و چشم انداز سيستم (Scope and Vision Document) :

پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت اول

پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت دوم

پیش نیازها ، انتظارات ، اهداف و محدوده پروژه هاي نرم افزاري - قسمت سوم(آخر)

مقالات مرتبط بامستند مشخصات نيازمنديهاي نرم افزار(Software Requirement Specification) :

مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت اول

مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت دوم

مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت سوم

مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت چهارم

مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت پنجم

مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت ششم

مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت ششم

مستند مشخصات نيازمنديها نرم افزار - مثال عملي سيستم سفارش غذا آنلاين - قسمت هفتم و آخر

 

مقاله مرتبط با قوانين تجاري (Business Rules) :

قوانین تجاری و کسب و کار (Business Rules) - مثال عملی سیستم سفارش غذای آنلاین

 

گروه هاي كاربري مختلف همراه با Use Case هاي مرتبط با آنها در جدول ذيل آمده است و هر گروه كاربري به عنوان بازيگر يا راهبر اصلي (Primary Actor) Use Case هاي مرتبط ، شناخته مي شوند.

 

راهبر اصلي

Use Cases

مشتري

  1. سفارش غذا
  2. تغيير سفارش غذا
  3. لغو سفارش غذا
  4. مشاهده فهرست غذا
  5. ثبت نام براي كسر از حقوق
  6. لغو ثبت نام براي كسر از حقوق
  7. اشتراك براي غذاي متعارف
  8. اصلاح اشتراك غذا
  9. لغو اشتراك غذا

 

مدير فهرست غذا

  1. ايجاد فهرست
  2. اصلاح فهرست
  3. تعريف غذاي ويژه

 

پرسنل رستوران

  1. آماده نمودن غذا
  2. ايجاد درخواست پرداخت
  3. درخواست حمل
  4. ايجاد گزارشات رايج از سيستم

 

تحويل دهنده غذا

  1. تحويل غذا
  2. ثبت تحويل غذا
  3. چاپ دستورالعمل حمل

 

 

 

 

شماره Use Case :

5

عنوان :

ثبت نام براي كسر از حقوق

ايجاد كننده :                           آخرين بروز رساني كننده :

تاريخ ايجاد :                            تاريخ آخرين بروز رساني :                       

راهبران اصلي :

مشتري ، سيستم حقوق

توضيح :

مشتريان رستوران كه از سيستم غذاي سفارش غذاي رستوران استفاده مي نمايند و خواهان تحويل گرفتن غذا در  محل مي باشند مي بايست براي كسر از حقوق ثبت نام نمايند.براي خريدهاي غير نقدي كه در سيستم ثبت مي شود ، رستوران يك درخواست پرداخت به سيستم حقوق ارسال مي نمايد كه به موجب آن مبلغ سفارش از حقوق بعدي مشتري (پرسنل) كسر خواهد شد.

پيش شرط :

مشتري به سيستم سفارش غذا وارد شده است.

پس شرط :

ثبت نام مشتري براي كسر از حقوق صورت گرفته است.

سناريوي موفق اصلي :

5.0 ثبت نام براي كسر از حقوق

  1. مشتري درخواست ثبت نام براي كسر از حقوق مي نمايد.
  2. سيستم Use Case مربوط به اعتبار سنجي شناسه كاربري را فراخواني مي نمايد.
  3. سيستم از سيستم حقوق ،  واجد شرايط بودن مشتري براي ثبت نام روش كسر از حقوق را جويا مي شود.
  4. سيستم حقوق واجد شرايط بودن مشتري را تصديق مي نمايد.
  5. سيستم مشتري را از واجد شرايط بودن براي كسر از حقوق آگاه مي سازد.
  6. سيستم تاييد مشتري براي ثبت نام روش كسر از حقوق جويا مي شود.
  7. مشتري تمايل خود را براي ثبت نام روش كسر از حقوق تصديق مي نمايد.
  8. سيستم از سيستم حقوق مي خواهد تا روش كسر از حقوق را براي مشتري برقرار نمايد.
  9. سيستم حقوق برقراري روش كسر از حقوق براي مشتري را تصديق مي نمايد.
  10. سيستم مشتري را از برقراري امكان پرداخت به روش كسر از حقوق مطلع نموده و شماره تاييديه ترانزكشن ثبت نام را نمايش مي دهد.

ساير حالتها :

وجود ندارد.

استثنا ها :

مرحله 2a : اعتبار مشتري تاييد نمي شود :

1.  سيستم به كاربر دو شانس ديگر براي ورود شناسه كاربري صحيح مي دهد.

1.1     اگر تصديق صورت پذيرفت مشتري ساير مراحل را انجام مي دهد.

1.2     اگر تصديق بعد از 3 بار صورت نگرفت سيستم مشتري را مطلع نموده و تلاش براي ورود غير مجاز را ثبت نموده و رويه تمام مي شود.

 

مرحله 4a : مشتري واجد شرايط براي روش كسر از پرداخت نمي باشد.

1.  سيستم مشتري را از عدم واجد شرايط بودن براي روش كسر از حقوق مطلع مي نمايد.

2.     سيستم رويه را پايان مي دهد.

 

مرحله 4b : مشتري قبلا براي روش كسر از حقوق ثبت نام نموده است :

1.  سيستم مشتري را از اينكه در حال حاضر براي روش كسر از حقوق ثبت نام شده است مطلع مي نمايد.

2.     سيستم رويه را پايان مي دهد.

 

Use Case هاي فراخواني شونده :

اعتبار سنجي شناسه كاربري

اولويت :

بالا

فراواني استفاده :

بطور متوسط يك مرتبه براي هر پرسنل

قوانين تجاري مرتبط :

قوانين تجاري 88 و 86 كه مرتبط با شرايط واجد شرايط بودن براي ثبت نام در روش كسر از حقوق مي باشد.

نيازمنديها خاص :

1. اعتبار سنجي كاربر ، مطابق با استاندارد شركت براي نرم افزارهاي كاربردي با سطح امنيتي متوسط ، مي باشد.

فرضيات :

وجود ندارد.

يادداشت ها و ملاحضات :

1. انتظار مي رود به مدت 2 هفته از برپايي سيستم فراواني استفاده از اين Use Case بالا باشد.

 

خوب دوستان اينم از اين قسمت - در قسمت های بعد ادامه این مطلب را با هم مرور می کنیم.

اميدوارم از اين مطالب استفاده كنيد و براتون مفيد باشه لطفا نظرات اصلاحي و تكميلي خودتون رو در قسمت نظرات بگيد

و من ا... التوفيق – مدير سايت